Leczenie nadpotliwości pach

Pomimo, że pocenie się jest naturalnym procesem, dla wielu osób bywa kłopotliwe. Na szczęście za pomocą toksyny botulinowej – botoksu , można sobie poradzić z nią w szybki sposób.

Przyczyny nadpotliwości

Główną przyczyną nadpotliwości jest nadwrażliwość na bodźce stymulujące gruczoły do produkcji potu . Problem może mieć również podłoże genetyczne .  Skutecznym , choć tymczasowym rozwiązaniem problemu jest wstrzyknięcie toksyny botulinowej  – botoksu .

Jak działa toksyna botulinowa ( botoks )

Wstrzyknięta płytko pod skórę ( śródskórnie ) blokuje przekazywanie sygnału między nerwem a gruczołem potowym . Obkurczone w ten sposób gruczoły , nie są opróżniane . W efekcie dochodzi do zahamowania pocenia się  w miejscach injekcji.

Przeciwskazania do zabiegu
  • choroby z zaburzeniem przewodnictwa nerwowo-mięśniowego , myasthenia gravis, zespół Lamberta-Eatona
  • stosowanie następujących leków lub okres 1 tygodnia od ich odstawienia: aminoglikozydy  (streptomycyna, gentamycyna, amikacyna , kanamycyna ) , aminochinolony (chlorochinina , hydroksychlorochinina ) , D- penicylamina ( Cuprenil) , cyklosporyna , tubokuraryna , pankuronium , galamina , tetracyklina , polimyksyna.
  • miejscowe infekcje skóry
  • ciąża i okres karmienia piersią
  • zaburzenia krzepnięcia krwi
  • stosowanie leków antykoagulacyjnych np. aspiryna
woman with some problems

Jak wygląda zabieg

miejsca , w których rosną włosy , musisz ogolić. Przed zabiegiem , aby dokładnie określić obszar nadpotliwości , lekarz wykonuje próbę Minora  : smaruje skórę roztworem jodyny , a następnie posypuje ją  skrobią . W miejscach nadmiernej potliwości pojawią się ciemne plamy .
lekarz wykona wiele , płytkich , śródskórnych injekcji , aby wprowadzić botoks.. Zabieg nie jest bardzo bolesny , ale lepiej zastosować znieczulenie zewnętrzne kremem Emla .
miejsca nakłuć są zaczerwienione i pojawiają się pęcherzyki przypominające ukąszenia komara – objawy stosunkowo szybko ustępują.
pełen rezultat zauważysz po około 7 dniach . Ilość wydzielanego potu powinna zmniejszyć się przynajmniej o połowę. Niestety ,  połączenia nerwowe po pewnym czasie odnawiają się , dlatego , aby podtrzymać efekty zabiegu , należy powtarzać go co 4 – 6 miesięcy .